Naujienos

Trys dalykai, padedantys išgyventi krizę

2020 05 20

Pandemijos laikotarpis tapo krize daugeliui verslų. Nors tokį iššūkį nuspėti sunku, tačiau kai kurie veiksmai gali padėti krizę suvaldyti ar net jai pasiruošti, tikina didžiausios Lietuvoje kosmetikos gamybos bendrovės „BIOK laboratorija“ rinkodaros vadovė Ieva Čepononė. Ji dalinasi patarimais, ko reikia, kad šis periodas nesužlugdytų verslo, ir išskiria tris svarbiausius – diversifikacija, greitis ir eksperimentavimas.

Diversifikuoti produktus ir rinkas                                                                                                            

Diversifikavimas visuomet buvo ir yra puikus būdas valdyti krizių rizikas, tikina I. Čepononė. Anot jos, prekių portfelio, vartotojų ar skirtingų rinkų aprėptis bei skirtingų verslo modelių turėjimas visuomet naudingas ištikus ekonomikos sunkmečiui. Persidėliojus prioritetus, perskirsčius savo resursus į aktualias rinkas, prekybos kanalus, vartotojų grupes, paslaugas ar produktus, daug daugiau šansų, kad bus galima išgyventi ekonomikos sunkmetį su mažesniais praradimais ar netgi sėkmingai tęsti veiklą krizės metu.

„Vienas būdas – platus, suskaidytas prekių portfelis skirtingiems vartotojų segmentams. Pavyzdžiui, produktų skirstymas pagal amžių ir lytį – priemonės vaikams, moterims, vyrams. Tą darome  su kosmetikos linijomis „Kilig“, „Margarita“ bei burnos priežiūros priemonėmis „Ecodenta“. Pastarąsias dar skirstome ir pagal vartotojų poreikius – vienokią produktų liniją turime tiems, kurie ieško natūralumo, kitokią – drąsiems inovatoriams, kurie mėgsta išbandyti ir atrasti vis ką nors naujo. Taip pat visuomet stengiamės turėti pasiūlymų klientams, kurie renkasi paprastesnius, pigesnius produktus, – atskleidžia rinkodaros vadovė. – Kita diversifikacijos galimybė – skaidyti rinkas. „BIOK laboratorijos“ atveju rinkos skirstymas – labai pasiteisinęs veiksmas. Eksportas, kuris visuomet mums buvo augimo galimybė, pandemijos metu kurį laiko buvo apribotas dėl sudėtingų komunikacijos ir sprendimų priėmimo procesų, netgi logistikos iššūkių. Todėl džiaugiamės stipriu įdirbiu šalies viduje. Lietuvoje užsidarius daliai mūsų prekybos taškų, per kelias savaites savo internetinę išparduotuvę pavertėme parduotuve, kurioje galima rasti visą mūsų asortimentą. Iki pandemijos nematėme didelės būtinybės investuoti į savo internetinį prekybos kanalą, jis buvo netgi nuostolį generuojantis kanalas, tačiau dabar šiuo kanalu džiaugiamės ne tik mes, bet ir mūsų vartotojai, kur gali įsigyti pamėgtų grožio ir higienos produktų, kuriuos pristatome saugiai į namus. “

Greita reakcija padeda prisitaikyti

Greitai reaguoti į situaciją svarbu ne tik kriziniu metu. Tačiau, kai kyla rizika verslui, reakcija privalo būti dar spartesnė, tikina I. Čepononė.

„Aplinkybės keičiasi kasdien. Kriziniu metu pokyčių tempai išauga keliskart, todėl juos būtina akylai stebėti. Mat situacija gali pasikeisti iš esmės vos per dieną. Panašiai buvo ir su higieninio valomojo rankų gelio gamyba – vos per savaitę atkūrėme formules ir išleidome produktą. Tokia žaibiška reakcija padėjo ne tik pardavimų klausimu, taip auginome ir vartotojų pasitikėjimą mumis, kad mums rūpi mūsų klientų saugumas ir higiena – pasakoja „BIOK laboratorijos“ rinkodaros vadovė. – Šiuo laikotarpiu viskas labai priklauso nuo konteksto, kuris sparčiai keičiasi. Tad tikslus ilgalaikis veiksmų planas gali nepadėti, o praėjusią savaitę suplanuoti žingsniai šiandien jau gali būti visiškai nereikalingi.

Tačiau svarbu suprasti, kad greitis kartais palydimas ir klaidų, pavyzdžiui, vos kelias valandas internetinės parduotuvės strigimas dėl keliasdešimt kartų išaugusio pirkėjų srauto sukėlė ir dalies vartotojų pasipiktinimą, užlūžo serveris – bet ir čia susitvarkėme žaibiškai, tačiau dar iki šiandien dienos sulaukiame vartotojų, kurie laiku negavo savo užsakymo patvirtinimo.“

Nebijoti eksperimentuoti

Krizės metu svarbu apibrėžti asortimento prioritetus, išskirti, ko reikia vartotojams, kaip ir kur komunikuoti, kokie tinkamiausi prekybos kanalai. Tiesa, dažnai situacija nėra visiškai aiški ir sunku tiksliai nuspėti detales, tad nereikėtų bijoti ir eksperimentuoti.

„Bandant suvaldyti kone didžiausią riziką, su kuria šiandien susiduria verslai, svarbu su 80 proc. biudžeto įgyvendinti 120 proc. veiksmų. Tam reikia žinių, kūrybos bei, labai svarbu, drąsos bandyti naujus dalykus. Nėra formulės, kuri tiksliai nupasakotų, kaip elgtis įmonei krizės metu. Tokiu metu tą galima išsiaiškinti pasitelkiant žinias ir eksperimentuojant su naujais ar net senais bendradarbiavimo būdais, atsižvelgiant į esamas bei būsimas aktualijas apsvarstyti galimus naujus vertės pasiūlymus. Galbūt reiktų apgalvoti prekės ženklo veidą, jei anksčiau jo nebuvo, arba įtraukti nuomonės formuotojus, kurie drąsiai kalba apie prekę. Tačiau svarbu suprasti, kad nepasiteisinus vienam veiksmui, reikia būti drąsiam ir imtis naujo bandymo“,  – drąsina I. Čepononė.